Smartphonegebruik in het verkeer aan banden leggen

Moeten we dat nu wel, of juist niet doen? Het is de laatste tijd vaak onderwerp van gesprek. Het aantal verkeersclaims en het aantal verkeersdoden is ook het afgelopen jaar gestegen en veel mensen zijn ervan overtuigd dat het smartphonegebruik hier debet aan is. Niet alleen in de auto, maar bijvoorbeeld ook op de fiets.

Maar ja, hoe ga je zoiets in hemelsnaam controleren vragen wij ons dan af. Want, hoeveel mensen gebruiken hun telefoon als navigatie-systeem en voor muziek? Of sterker nog, koppelen deze aan het daarvoor ingebouwde systeem in de auto welke ook met de hand bediend wordt. Moet je daar dan onderscheid in maken? Is het ondanks veel overeenkomende faciliteiten die beide systemen beiden te onderscheiden van elkaar?

Het praatstuk is in ieder geval in volle gang en verkeersminister Melanie Schultz van Haegen ziet voldoende reden om te werken aan een verbod op smartphonegebruik op de fiets en overweegt ook het gebruik van een smartphone in de auto volledig te verbieden. Landelijk verkeersofficier van justitie, Achilles Damen, juicht dit toe omdat onderzoeken uit het buitenland en eigen waarnemingen erop wijzen dat de gevolgen voor de verkeersveiligheid groot zijn.

Hij roept verzekeraars op om ook een steentje bij te dragen in de opvoeding van de gebruikers. Vanuit zijn opinie kunnen verzekeraars, politie en OM elkaar aanvullen en versterken. Niet alleen door negatieve, maar juist ook positieve sancties. Hoe? Bijvoorbeeld door de schade te verhalen op een verzekerde die een aanrijding veroorzaakt doordat hij zijn smartphone gebruikte of door goed bedrag juist te belonen. Dit zou volgens hem eventueel kunnen door een verzekerde korting te geven op zijn premie als deze zijn telefoon in het verkeer op vliegtuigstand heeft staan.

Wij bij EverCare zijn heel benieuwd hoe ze denken dit daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Dat er iets moet gebeuren mag duidelijk zijn, maar dat het uitdaging zal worden evenzo.