BLOG maart 2017 – De nieuwjaarsreceptie

Er zijn inmiddels diverse Nieuwjaarstoespraken geweest bij de verzekeraars. Bij een enkeling is duidelijk aangegeven dat ze alleen maar met de onafhankelijke intermediair samen willen werken. Niet voor niets. Je ziet in de markt allerlei labels ontstaan die zich richten op online aanvragen. We kennen allemaal bijvoorbeeld de maatschappijen Allsecure, Ditzo, Inshared  etc. Nu hebben we zelfs de HEMA verzekeringen. Het moet niet gekker worden! Hoe serieus nemen wij ons vak en hoe voorkomen we dat de klanten gewoonweg een slecht product kiezen? De voorwaarden kennen klanten vaak niet, de prijs is meestal het belangrijkste in dezen.

Zelfs grote onafhankelijke tussenpersonen segmenteren. Heb je geen omzet van boven een X bedrag? Dan zoek je het maar uit en kun je online met ons communiceren. Er zijn in toenemende mate ook al verzekeraars die voornamelijk rechtstreeks zaken gaan doen met de particuliere klanten. Die gaan ten slotte alleen voor de goedkoopste. De kwaliteit wordt echter pas duidelijk als er daadwerkelijk schade is. Dan pas komt de aap uit de mouw en wordt je geconfronteerd met wat je gekocht hebt, maar dan is het te laat. Dat noemen ze execution only, oftewel, je hebt zelf gekozen en kunt niet terugvallen op de maatschappij.

In de praktijk zien we wat de gevolgen zijn van al die prijsvechters. De autopremies gaan niet voor niets omhoog. Dat hebben we te danken aan al die verzekeraars die tegen bodemprijzen een autoverzekering aanboden. Goedkoop is ook in dit geval duurkoop. Nu de resultaten sterk tegenvallen moeten ze kleur bekennen. Ze hebben in de tussentijds wel heel de markt op zijn kop gezet en daar zijn wij nu allemaal de dupe van.

Het onafhankelijke intermediair verkoopt niets, maar adviseert en daarom zijn wij blij dat er nog een paar verzekeraars alleen maar met ons willen werken. We leven momenteel in een tijd waarin de financiële instellingen alleen maar groter en groter worden. In de afgelopen 15 jaar is het aantal schadeverzekeraars ongeveer gehalveerd. Veel partijen moeten het hebben van volume dat makkelijk, snel en dus tegen lage kosten verwerkt kan worden. Voor deze verzekeraars biedt dit kansen om haar sterke punten samen met ons te profileren. Wij zijn juist sterk daar waar risicodekking extra aandacht nodig heeft. Om die adviesrol in de toekomst te kunnen bieden, is noodzakelijk dat toegankelijkheid van advies gewaarborgd blijft. Met name voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.