BLOG november 2017: Robotisering van banken en verzekeraars

U heeft ongetwijfeld via de kranten en de televisie vernomen dat banken en verzekeraars gaan robotiseren en dat dit wereldwijd 770.000 banen kost, alleen al voor de banken. Ook in Nederland zullen vele duizenden banen verloren gaan. Triest. Bovendien laat de dienstverlening nu al te wensen over, laat staan als ze dit echt gaan doorvoeren.

De meeste banken en verzekeraars werken nu met call-centra en er bereiken ons vele geluiden over de kwaliteit daarvan. Reacties aan de andere kant van de lijn die kant nog wal slaan of simpelweg luiden: “Lees de voorwaarden zelf nog maar eens goed door”, zijn aan de orde van de dag. De dienstverlening staat dus al op een laag pitje.

Ik begrijp het niet. Zeker niet als je leest dat de grootste bank van Nederland de winst met de helft zag stijgen tot 1,5 miljard in de eerste helft van dit jaar. Is dat dan écht het enige dat telt?????

Verzekeraars richten zich enkel op digitalisering en schuiven de problemen naar ons, de adviseurs. Zij gaan met standaardpakketten werken waarin totaal geen flexibiliteit meer mogelijk is. Execution Only noemen ze dit. Oftewel, doe het zelf maar en loop dan ook zelf het risico. Maatwerk wordt niet meer geboden, is niet meer bespreekbaar. Laat dat toch net datgene zijn waar met name de ondernemers naar vragen. Onze strekking is dat je bij complexe producten hulp nodig hebt van een goede adviseur.

Internetbankieren is een standaard dienst geworden maar ook banken willen voor complexe producten naar digitalisering. De consument en ondernemers willen iemand spreken en in vertrouwen nemen. Een callcenter wekt die indruk zeker niet, een computer desalniettemin.

Wij vinden de stappen die banken en verzekeraars nemen niet erg en gaan profiteren van het robotiseren. Wij gaan nog meer dan anders functioneren als adviseur tussen de banken en verzekeraars en onze particulieren en zakelijke klanten en vullen graag datgene in wat de financiële instellingen laten liggen.

VoorZie is bij banken en verzekeraars digitaliseren. VoorZie is bij ons: Service, Betrokkenheid en Vertrouwen.